A
végzet ősi fogalom, ananké, ahogy a görögök mondták. A végzet ellen lehet
harcolni, küzdeni, de a győzelem reménye nélkül. A tragikus hősök, a nagy
jellemek mindig felveszik a harcot a végzetük ellen, és elbuknak.
A
végzet sorssá enyhülhet, így a sors lazább, mint a végzet, vagyis az embernek
van valami befolyásolási lehetősége a saját sorsát illetően.
Seneca
azt mondja: vezetik a végzetek az akarót, aki hagyja, a nem akarót vonszolják.
Vagyis ő is ugyanoda jut el, csak jól összetöri magát a vonszolásban…
A
Káin és Ábel történet azt példázza, hogy nincs nagyobb sérelem az elutasításnál.
Annál nagyobb pszichés trauma és sérelem nem létezik, mint hogy valakit
szerelmi partnerként, barátként munkatársként elutasítanak.
A
determináció, a szabadság, azaz felelsz-e magadért vagy sem, alapkérdések.
Ugyanis, ha szabad az ember, akkor felelős magáért, akkor lehet bűnösnek
nyilvánítani és lehet felelősségre vonni. Ha viszont nem szabad, hanem determinált,
meghatározott egy isteni erő által, akkor nem lehet felelősségre vonni, nem
lehet bűnössé nyilvánítani.
Ha
megnézzük az emberiség fejlődését az ókortól napjainkig abból a szempontból,
hogy hogyan érvényesült a szabad akarat és az ember önmagáért való felelőssége,
akkor válasszuk szét a kettőt.
Az
ember akarata szabad. Az akarati életem szabadon szárnyalhat, ugrálhat. Én ezt
ez egész akarat-szabadság problémát álproblémának látom. Nem ugyanaz az akarat
szabadsága és a cselekvés szabadsága. Itt a különbség, hogy az akaratom szabad,
de a cselekvésen nem. Vagyis hiába akarok valamit szabadon, a cselekvésem nem
szabad, nem engedi megvalósulni. A cselekvésnek vannak korlátjai, gátjai nem az
akaratnak.
Thomas
Mann azt mondja, hogy pszichológiai hibát követ el, aki összetéveszti a
külsőleg megvalósíthatót a belsőleg lehetségessel. Mert külsőleg mindent lehet,
mindent megcsinálhatok, de van- e rá belső lehetőségem? Az egész probléma
ugyanis a belső lehetőségre vonatkozik. Hogy mire van az embernek belső
lehetősége.
Ha
pl. van egy tinédzser gyerek, akit megvernek, és következő alkalommal van egy
hatlövetű fegyvere, mit tesz?! Azt
mondja, nem bántja őket, mert ő nem tud belelőni egy másik emberbe. A pisztoly tehát
megadja neki a külső lehetőséget, de van-e belső lehetősége lőni vele? Ha nincsen
belső lehetősége, nem marad más választása mint áldozatnak lenni.
Az
egzisztencialista filozófia azt hirdeti, hogy a legfontosabb dolga az embernek
a döntés a választás. Miért?
Mert
Sartre azt mondja, aki nem dönt, aki nem vállalja a döntések és választások
felelősségét, az kiengedi a kezéből a sorsának az irányítását.
Sodródó
lesz, rábízza a rajta kívüli erőkre, hogy formálják a sorsát.
És
ha valaki dönt és választ, akkor mi van? Akkor is kiengedte a kezéből sorsának
irányítását - mondja Sartre-, mert olyan bonyolult determinációs rendszerek
befolyásolják az ember életét, hogy nem tudja kiszámítani döntéseinek
következményeit.
De
ennek ellenére dönteni kell és választani, mert ez tartja egyedül egyben az
embert pszichésen, különben úgy szétesik, hogy összeszedhetetlen.
Igen.
Néha kicsit formátlanra alakítjuk az életünket, nem olyanra, mint amilyenre
szeretnénk, ami megfelelne az ideáljainknak, de mégsem tehetünk mást - mivel ez
az egyetlen életünk-, mint, hogy megértjük, szeretni kell. Szeretni kell
önmagunkat! A világgal akkor lehet különbékét kötni, ha az ember kibékül
önmagával, és fölvállalja, hogy ő ilyen. Amíg az ember nem békél meg önmagával,
addig azt sem fogja elhinni, hogy más ember szereti, szeretheti, mert ő sem
szereti önmagát.
Nagyon tetszett a fejtegetésed és ahogy összeláncoltad a mondanivalód!
VálaszTörlésNagyon fontos, hogy szeressük önmagunkat, úgy ahogy vagyunk a hibáinkkal együtt!
"Krisztus megbocsátott a házasságtörőnek, mégis a fügefát megátkozta, mert nem termett elég fügét. Én sem tudok mindig kedves lenni" P.Coelho: A zarándoklat
Aki önmagát feladja, sohasem szabadul meg attól, aki mindezt látja.
VálaszTörlés(Hamvas Béla)