2010. december 10., péntek

Színház minden mennyiségben

 Bécsy Tamás rendszere

Alapkérdés:
Ha valóban a konfliktus a dráma alapkategóriája, s nélküle nincs dráma, akkor hova sorolhatók  a középkori vallásos darabok, Csehov és  az abszurd.
Hiszen ezekben nincsen összeütközés a jellemek között!
Válasz a paradox képletre: a drámai mű alapja nem a konfliktus, hanem egy éppen változó viszonyrendszert bemutató szituáció –pl.: Ibsen: Nóra – sokáig jól élnek, a dráma csak arról a rövid (mert sűrítenie kell) időszakról szól, amikor viszonyuk átalakul

Drámamodelleket állít fel:
1)      konfliktusos dráma – pl.: Antigoné – két ellentétes akarat csap össze, cselekmény és ellencselekmény
2)      középpontos dráma – pl.: Oidipus, Hamlet – a viszonyok egy központi szereplő körül alakulnak ki
3)      kétszintes dráma (ez az újdonság) – pl.: a  középkori vallásos moralitások, misztériumok és passiójátékok, valamint az abszurd drámák– a viszonyrendszer alapja az evilág és a túlvilág, hit, istenség – a felső szint nem jelenik meg a színpadon, de mindenben meghatározza az eseményeket



Arisztotelész: Poétika


- 26 fejezetből áll
- ez a  mű a dramaturgiai gondolkodás alapja
- kidolgozza az alapvetó fogalmakat
·         mimézis elmélete (utánzás)
·         tér, idő, cselekmény egysége (hármas egység)
·         "a jellemek nyilatkoznak meg a tettek által"
·         katarzis - elmélet ( a közönségre gyakorolt hatás)
·         " Az egész tragédiának 6 alkotóeleme kell hogy legyen:
- a történet,
- a jellemek,
- a gondolkodásmód,
- a nyelv,
- a díszletezés és
- a zene.
Két elem eszköze, egy módja, három tárgya az utánzásnak - ezeken kívül semmi más nincs.



Nicolas Boileau esztétikája


XIV. Lajos hivatalos esztétája.
Nevéhez 
az elvárások legkifejezőbb megfogalmazását és
a viták összegzését, lezárását, normává tételét kötik.
Mások szerint amikor versbe önti, kodifikálja nézeteit, az onnantól kötelezően követendő lesz.

Poetika  (Költészettan) – 1674:

- 4 részes elbeszélő költemény
- Főleg formai követelményeket rögzít
- Elutasítja a spanyol drámák eljárásait

Tartalma:

1.         A tragédia a rendezett, a megjavított világ     tükre.
2.         A dráma célja: az erény jutalmazása és a bűn büntetése.
3.         Csak a szép lehet igaz, csak az igaz lehet szép.
4.         Racionalizmus: ész vezérli az érzelmeket.
5.         Eszménykép: nagylelkű ember, akinek megfékezett szenvedélyei    alá vannak vetve az erkölcsöknek és az érzéseknek, mert az erény és az értelem vezeti őket.
6.         A színház a jólneveltség iskolája. Tiszteletben kell tartani az udvari etikettet.
Illedelmesség. Csúnya szó nem hangozhat, el erőszakos nem történhet. Ezért játszhattak a nők is.
7.         Téma: történelmi, antik tört., mitológia, bibliai
8.         Minta: antik görög - és római drámák
9.         Hármas egység, azaz egyenesvonalú cselekményvezetés, nincs epizód, mellékszál, egy nap, egy helyszín
10.       A cselekményben nincs szerepe a véletlennek. Már az expozícióban benne a megoldás. Nincs meglepetés.
11.       Meghatározott versforma: alexandrinus: 12-es, 6-6 felezéssel

 


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése