Bécsy Tamás rendszere Alapkérdés: Ha valóban a konfliktus a dráma alapkategóriája, s nélküle nincs dráma, akkor hova sorolhatók a középkori vallásos darabok, Csehov és az abszurd. Hiszen ezekben nincsen összeütközés a jellemek között! Válasz a paradox képletre: a drámai mű alapja nem a konfliktus, hanem egy éppen változó viszonyrendszert bemutató szituáció –pl.: Ibsen: Nóra – sokáig jól élnek, a dráma csak arról a rövid (mert sűrítenie kell) időszakról szól, amikor viszonyuk átalakul Drámamodelleket állít fel: 1) konfliktusos dráma – pl.: Antigoné – két ellentétes akarat csap össze, cselekmény és ellencselekmény 2) középpontos dráma – pl.: Oidipus, Hamlet – a viszonyok egy központi szereplő körül alakulnak ki 3) kétszintes dráma (ez az újdonság) – pl.: a középkori vallásos moralitások, misztériumok és passiójátékok, valamint az abszurd drámák– a viszonyrendszer alapja az evilág és a túlvilág, hit, istenség – a felső szint nem jelenik meg a színpadon, de mindenben meghatározza az eseményeket Arisztotelész: Poétika- 26 fejezetből áll - ez a mű a dramaturgiai gondolkodás alapja - kidolgozza az alapvetó fogalmakat · mimézis elmélete (utánzás) · tér, idő, cselekmény egysége (hármas egység) · "a jellemek nyilatkoznak meg a tettek által" · katarzis - elmélet ( a közönségre gyakorolt hatás) · " Az egész tragédiának 6 alkotóeleme kell hogy legyen: - a történet, - a jellemek, - a gondolkodásmód, - a nyelv, - a díszletezés és - a zene. Két elem eszköze, egy módja, három tárgya az utánzásnak - ezeken kívül semmi más nincs. Nicolas Boileau esztétikájaXIV. Lajos hivatalos esztétája. Nevéhez az elvárások legkifejezőbb megfogalmazását és a viták összegzését, lezárását, normává tételét kötik. Mások szerint amikor versbe önti, kodifikálja nézeteit, az onnantól kötelezően követendő lesz. Poetika (Költészettan) – 1674: - 4 részes elbeszélő költemény - Főleg formai követelményeket rögzít - Elutasítja a spanyol drámák eljárásait Tartalma: 1. A tragédia a rendezett, a megjavított világ tükre. 2. A dráma célja: az erény jutalmazása és a bűn büntetése. 3. Csak a szép lehet igaz, csak az igaz lehet szép. 4. Racionalizmus: ész vezérli az érzelmeket. 5. Eszménykép: nagylelkű ember, akinek megfékezett szenvedélyei alá vannak vetve az erkölcsöknek és az érzéseknek, mert az erény és az értelem vezeti őket. 6. A színház a jólneveltség iskolája. Tiszteletben kell tartani az udvari etikettet. Illedelmesség. Csúnya szó nem hangozhat, el erőszakos nem történhet. Ezért játszhattak a nők is. 7. Téma: történelmi, antik tört., mitológia, bibliai 8. Minta: antik görög - és római drámák 9. Hármas egység, azaz egyenesvonalú cselekményvezetés, nincs epizód, mellékszál, egy nap, egy helyszín 10. A cselekményben nincs szerepe a véletlennek. Már az expozícióban benne a megoldás. Nincs meglepetés. 11. Meghatározott versforma: alexandrinus: 12-es, 6-6 felezéssel |
|
|
2010. december 10., péntek
Színház minden mennyiségben
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése